SLOTSHOLMEN

I Christian den 4's fodspor på Slotsholmen.

Den katastrofale brand på Børsen den 16 april 2024, satte folkeligt fokus på bygningsminderne fra Chr. Den 4, s dag, og viste os hvor stærkt, vi alle er knyttet til den synlige kulturarv.

Vi har dog heldigvis mange bevarede vidnesbyrd om den utrættelige byggekonges aktiviteter på og omkring Slotsholmen.

Vi mødes ved portalen til Holmens kirke med Konges Initialer og besøger kirken med dens pompøse udstyr og de imponerende monumenter for søheltene Niels Juel og Tordenskjold
Vi dvæler ved resterne af Børsen som formentlig er under genopbygning og fortsætter ind i Bibliotekshaven med dens minder om Kongens flådehavn, forbi hans Tøjhus, proviantgård og det imposante Kgl. Bryghus.

Vi slutter på Christiansborg Ridebane fra enevoldkongen Christian den 4,s pragtslot og vi får måske et kig ind i det prægtige ridehus.

Vi spiser en god frokost hos Jacobsen, Kultorvet efter rundvisningen.
Frokosten betaler man selv.

Tirsdag den 17 september Kl 11:00

Mødested
Holmens kirke
Holmens kanal 21
1060 København K

MED TOGET
Med Nordkysten toget
ARRANGEMENTETS VARRIGHED
Ca. ~5 timer
Medlemmer 200kr
Gæster 275kr
Middag betaler man selv
Tilmelding senest d. 15 august

Holmens Kirke er en kirke i København ved Holmens Kanal i Indre By. Den er sognekirke for både Bremerholmen/GammelholmenSlotsholmen og for søens folk, herunder Søværnet. Den er også hovedkirke i Holmens Provsti, og dens førstepræst har titel af Holmens provst.

Bygningen var ankersmedje, til den i 1619 blev ombygget til kirke under Christian 4., da der ved bygningen af sømandsboliger i området blev brug for en kirke til den øgede befolkning. I 1641 blev kirken udvidet til den korskirke, vi ser i dag. Ved den lejlighed blev inddraget et "tårn" i kirkebygningen, som var bygget ved sydvestgavlen for at kamuflere smedjen.