KULTURHAVN KRONBORG

Vil du med på en guidet tur i din by med Frederik Lindskov.
Inden turen mødes vi hos Cafe Kaiser på Stengade klokken 12 til frokost.

Kulturhavn Kronborg.

Helsingør har siden Unesco fredede Kronborg i år 2000, forvandlet sig fra en gl. sundtolds by til en overdådig kulturbuffet af nyt og gammelt.
Man råder naturligvis over en af Danmarks største skatte, Kronborg, men nu skal slottet opleves på lige linje med en lang række andre hot spots i havneområdet.

Turen starter ved Helsingør station hvor vi hører om byen, sveasøjlen og Tegners skulpturer.
Vi følger Kongekajen til Kulturværftet, der er bygget udenpå de gamle værft haller.
Vi hører om de spændene gavlmalerier i havnen og Hans Pauli Olsens skulpturgruppe af værft arbejdere,

Vi passerer skulpturen ”Han” og går ned i den gamle tørdok, der udgør den spektakulære kulisse til m/s museet for søfart.
Vi går forbi streetfod området og slutter turen af på Wyrttembergs Ravelin lige ved Kronborg med en historisk tilbageblik på Kronborgs betydning for Kongemagten i Sundtolden og Helsingør by.

Fredag den 18 oktober 2024
HVOR
Helsingør station klokken 13.30
ARRANGEMENTETS VARRIGHED
Ca. ~2 timer
Pris 185 kroner
Gæster 260 kroner
Frokost er for egen regning

( SPAR 75KR BLIV MEDLEM NU )
Tilmelding senest 15 september
Senest ved tilmelding, på foreningens konto 9570 13270597. Husk at notere på overførslen hvilket arrangement i betaler til. OBS Husk at foreningen ikke længere tager imod Mobile pay PGA regnskabstekniske krav fra banken.

Kronborg er et slot og fæstningsanlæg i Helsingør. Slottet er et af Nordeuropas mest betydningsfulde renæssanceslotte og blev i år 2000 medtaget på UNESCOs Verdensarvsliste.[1]

Slottet ligger på Sjællands yderste spids, hvor Øresund er smallest, en strategisk vigtig beliggenhed der gjorde det muligt at kontrollere indsejlingen til Østersøen gennem Øresund

Slottet ligger på Sjællands yderste spids, hvor Øresund er smallest

Kronborgs historie kan føres tilbage til fæstningen Krogen, der blev opført af Erik af Pommern i 1420'erne. Sammen med Helsingborg Slot på den anden side af Øresund, kunne fæstningen kontrollere indsejlingen til Østersøen og sikre opkrævningen af told af de forbisejlende skibe. Fra 1574 til 1585 ombyggede Frederik 2. den middelalderlige borg til et storslået renæssanceslot. Store dele af slottet blev ødelagt af en brand i 1629, men det blev efterfølgende genopført af Christian 4. I 1658 blev Kronborg belejret og erobret af en svensk hær, der efterfølgende tog en stor del af slottets kunstværker og interiør som krigsbytte. I 1785 ophørte slottet med at fungere som kongelig residens og blev indrettet som kaserneMilitæret forlod selve slottet i 1923 og slottets areal i 1991.[2] Efter en grundig restaurering blev Kronborg åbnet for offentligheden i 1938